Je bekkenbodem zit aan de onderkant van je romp. Het is als het ware een fundament, een soort hangmat die loopt vanaf je schaambeen naar je staartbeen. Het is een hele laag van spieren die het bekken onderaan afsluit en samen de bekkenbodem genoemd worden. In de bekkenbodem zitten van voor naar achteren drie openingen: de plasbuis, de vagina en de anus.

Vaak wordt je, je pas bewust van je bekkenbodemspieren tijdens je zwangerschap. Daarvoor heb je er misschien zelfs nog nooit van gehoord. Tijdens je zwangerschap en tijdens de bevalling krijgen ze flink veel druk te verduren waardoor ze soms vervelende klachten kunnen veroorzaken.

Functies van de bekkenbodem

  • Je bekkenbodem ondersteunt je organen zoals de blaas, baarmoeder en darmen.
  • De bekkenbodem moet kunnen sluiten (om je plas of ontlasting op te houden) en hij vangt drukverhoging op bij hoesten, niezen, lachen en bewegen.
  • Je moet je bekkenbodem kunnen ontspannen om te kunnen vrijen, plassen, ontlasten en bevallen.
  • Het kan zijn dat je bekkenbodem te slap is. Dit komt vaker voor bij een tweede of volgende zwangerschap omdat deze al een keer flink uitgerekt is geweest en mogelijk niet meer helemaal goed op spanning is gekomen.
  • Het kan zijn dat je bekkenbodem te sterk is. 4 op de 10 vrouwen hebben een te gespannen bekkenbodem. Dit kan onder andere komen door stress, spanning, psychische problemen, zeer vroeg zindelijk als kind, bepaalde sporten zoals paardrijden/ turnen/ballet.
  • In beide gevallen functioneert de bekkenbodem niet goed waardoor er klachten kunnen ontstaan zoals problemen met plassen, ontlasting, pijn bij vrijen of verzakkingen van de blaas, baarmoeder of endeldarm.

Plassen

Neem de tijd om te plassen, ga ontspannen zitten en kantel op het laatst even je bekken zodat je zeker weet dat je goed uitgeplast hebt.

  • Plas rustig en niet met heel veel kracht.
  • Ga goed op het toilet zitten, niet gedraaid of op 1 bil.
  • Zorg ervoor dat je op tijd naar het toilet gaat. Maar niet direct elke keer als je ook maar even een lichte aandrang voelt.
  • Tijdens een zwangerschap heb je meer kans op een blaasontsteking. Alleen voel je dit lang niet altijd aan. Het kan namelijk zijn dat je helemaal geen pijn bij het plassen hebt. En waarschijnlijk moet je al vaker naar het toilet sinds je zwanger bent dus is dat ook geen betrouwbare graadmeter om te weten of je een blaasontsteking hebt. Let op signalen van vage buikpijn, nog vaker hele kleine plasjes doen, sterk ruikende urine, verhoging of een algeheel gevoel van malaise. Laat bij twijfel altijd je urine controleren bij de huisarts.

Oefeningen

Tijdens je zwangerschap en de periode na je bevalling is het belangrijk om je bekkenbodemspieren te trainen. Doe dit kort een aantal keer per dag. Dit kan liggend, zittend of staand. Probeer je bekkenbodemspieren aan te spannen door ze iets naar binnen te trekken alsof je, je plas en poep ophoudt. Doe dit rustig en ontspan ze ook weer bewust. Het gaat er niet om dat je ze zo krachtig mogelijk aan kan spannen. Het gaat er juist om dat je ze ook weer rustig kan laten ontspannen. Dat je dus controle hebt over het aanspannen en ontspannen van deze spieren. Heb je hier moeite mee of loop je rond met klachten? Schroom dan niet om advies te vragen bij je huisarts, verloskundige, gynaecoloog of een gespecialiseerde bekkentherapeut.