Niet iedereen vindt sporten leuk. En dat is prima! Het kan zijn dat je veel liever leest, wandelt, een boek leest of muziek maakt. Zie sporten niet als een hobby maar als noodzaak om je lichaam fit en gezond te houden. Het is iets wat iedereen moet doen, jong en oud. Deze tips kunnen je helpen om jezelf te motiveren om regelmatig te sporten.

  • Plan je sportmomenten. Het klinkt simpel maar als je dit niet doet en bedenkt dat je deze week wel een keer gaat hardlopen, wielrennen of fitnessen dan komt het er vaak niet van. Er komen dan andere dingen tussen, je hebt geen tijd meer of je bent te moe. Zorg ervoor dat je man b.v. elke maandagavond thuis is en voor de kinderen zorgt. Of regel een oppas voor 1,5 uur. Zo kan je buurmeisje een leuk zakcentje verdienen en heb jij je 1e sportmoment van de week al te pakken. Het valt me op dat de meeste mannen het helemaal niet zo lastig vinden om het sporten in te plannen. Zij voetballen of tennissen al jaren op dezelfde vaste avond en daar komt gewoon niks tussen. Het zijn meestal de vrouwen die schipperen tussen werk/huishouden/ kinderen/enz. waardoor ze uiteindelijk nog maar weinig tijd en energie over hebben om te sporten.
  • Zoek een vaste sportgroep, een sportmaatje of sportvereniging. Dit motiveert je om iedere keer te gaan. Ook als je een keer geen zin hebt of een baaldag hebt. Je hebt een vaste afspraak en die ander rekent op je.
  • Geef jezelf niet de kans om te bedenken of je wel of geen zin hebt om te gaan sporten. Er zijn altijd genoeg redenen te bedenken waarom je liever niet wil gaan. Hoofdpijn, moe, drukke dag op je werk, vermoeide kinderen, stapels was, etc. Ga gewoon een uurtje sporten en je bent achteraf weer blij dat je bent gegaan. En je voelt je fitter en energieker dan daarvoor. Fysieke inspanning zorgt juist ook voor lichamelijke en mentale ontspanning.
  • Heb je weinig tijd of kan je thuis niet weg? Doe dan bijvoorbeeld ’s ochtends in het weekend een workout thuis. Je kunt ervoor kiezen om direct na het wakker naar beneden te gaan om je workout te doen. Je vriend/man/kinderen kunnen nog even rustig ontwaken (of boven spelen) en jij bent na een halfuurtje alweer klaar. Zodat je daarna lekker samen kan ontbijten en je nog de hele dag voor je hebt om op pad te gaan. Wil je liever eerst ontbijten, dan kan dat natuurlijk ook. Zorg er dan voor dat je al je sportkleding aan trekt zodat je gemotiveerd blijft om te sporten. Laat je ontbijt even een uurtje zakken en ga dan lekker aan de slag. Sport je liever ’s avonds, zorg er dan voor dat je ’s ochtends al je sportkleding klaar legt. En je precies weet welke workout je die avond gaat doen. Zo verspil je geen tijd in de avond en heb je een duidelijke afspraak met jezelf. Herinner je jezelf er overdag een paar keer aan dat je ’s avonds nog een thuis workout gaat doen. Zo kan je geen smoesjes verzinnen om het over te slaan en heb je daarna nog genoeg tijd om andere klusjes te doen of lekker op de bank te ploffen.