1. Vermijd zoveel mogelijk snelle koolhydraten en toegevoegde suikers.
    Overal zit tegenwoordig suiker in. Suiker wordt in je lichaam omgezet in glucose. Dit is een brandstof die je lichaam nodig heeft om dagelijks te kunnen functioneren. Maar probeer de toegevoegde suikers uit b.v. koekjes, gebak, chocolade, etc. zoveel mogelijk te vermijden. Dit zijn onnodige suikers die je bloedsuikerspiegel veel te snel laten stijgen en daarna ook weer veel te snel inzakt. Hierdoor krijgt je grote pieken en dalen in je energie. Dit geldt ook voor snelle koolhydraten zoals witte rijst, wit brood en gewone pasta. Neem liever volkoren varianten en producten met langzame koolhydraten zoals zilvervliesrijst, haver, quinoa en peulvruchten. Deze zorgen voor een stabielere bloedsuikerspiegel en dus een constantere energievoorraad.
  2. Eet voldoende fruit en neem een extra portie groenten.
    Varieer in je keuze en neem daarbij extra veel groene groenten (o.a. spinazie, paksoi, rucola, boerenkool, andijvie). Deze zijn rijk aan ijzer en antioxidanten. Vrouwen in de vruchtbare leeftijd, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven hebben een grotere kans op een ijzertekort.
  3. Drink 1,5-2 liter water per dag.
    Probeer telkens je glas water ineens helemaal leeg te drinken i.p.v. elke keer een paar kleine slokjes te nemen uit een drinkfles. Dat stilt de dorst misschien wel voor even maar hydrateert het lichaam niet voldoende. Water zorgt er in je lichaam voor dat voedingsstoffen opgenomen kunnen worden en voert afvalstoffen af.
  4. Verminder stress.
    Maak regelmatig to-do lijstjes met al je werktaken/opdrachten en zet er een duidelijke tijdsplanning bij. Check of alles haalbaar is in de tijd die je er daadwerkelijk voor hebt. Zo blijf je het overzicht houden en loopt je hoofd minder snel over met van alles en nog wat.
  5. Neem extra vitamine D.
    Voor kinderen tot 4 jaar, vrouwen boven de 50 jaar en zwangere vrouwen wordt geadviseerd om 10 mg extra vitamine D per dag te nemen. Maar eigenlijk blijkt dat bijna iedereen wel extra vitamine D kan gebruiken. Zeker in de winterperiode krijg je via je huid onvoldoende zonlicht binnen om vitamine D aan te maken.
  6. Slaap voldoende en zorg voor een regelmatig slaapritme.
    Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan. Sluit de dag rustig af zonder al te veel prikkels van je computer, televisie of telefoon. Zorg voor een frisse slaapkamer, maak je hoofd leeg en ontspan je lichaam.
  7. Beweeg!
    Bewegen is een natuurlijke energiebooster. Je hartslag gaat ervan omhoog en je bloed gaat sneller stromen. Je metabolisme (stofwisseling) wordt aan het werk gezet. Voedingsstoffen worden omgezet in energie en afvalstoffen worden sneller afgevoerd uit het lichaam.